Bygg och konstruktion

Miljöer och material för bygg och konstruktion

I bygg och konstruktion kan barn uttrycka tankar och erfarenheter, sin kreativitet och fantasi. Då barnen bygger kan de få kännedom om olika tekniker, material och matematik. De får upplevelser kring stabilitet, balans och hållfasthet.

Matematiska begrepp kring höjd, längd, storlek, tyngd, mönster, former och antal, finns naturligt i byggleken. Välj gärna byggmaterial som har olika utseende, och tänk kring kontraster i färg, storlek, tyngd och former. Bra utgångsläge för en byggmiljö är att materialet är varierat, lättillgängligt och välsorterat för att inspirera till byggande, samt att det finns utrymme och möjligheter att bygga i olika nivåer; på golv, hyllor och bord. Ytterligare dimensioner till byggandet kan fås genom att tänka kring vertikalt och horisontellt byggande, speglar på väggar och att bygga på eller genom att utnyttja olika ljuskällor; over head, ljusbord och ljusslingor.

Exempel på byggmaterial:

Basmaterial: kaplastavar, träklossar i olika färger, mjuka byggklossar, långa trästavar, papprullar, tillsågade träbitar, små tegelstenar, tändsticksaskar, kartong, glasblock, balansplattor, spånskivor, cd-skivor, kakel

Dekorationsmaterial: glasspinnar, tygbitar, glitter, plastblommor, snäckor, kapsyler, lock, filmrullsburkar, tejprullar, sytrådsrullar, naturmaterial som kottar, kastanjer och stenar i olika former, färgat material, små lampor och ljusslingor

Besjälande material: människoliknande figurer, djur av olika slag, bilar, bilder på barnen på pinnar eller klossar

Utebygg: Träbitar i olika former, stubbar, träskivor, plastbunkar, burkar och annat återvinningsmaterial, slangar, hängrännor, rör, plastrullar

Föränderligt material: is, snö, sand, lera, sockerbitar

Utmaningar i att bygga och konstruera

Använd rikligt med blandat material, exempelvis olika sorters papper, tomkartonger, plastmuggar, träbitar, burkar, rör, hjul, toarullar, frigolit, aluminiumfolie, plastfolie, ståltråd, tyg, bomull, resårband, ballonger, sugrör, gummisnoddar, piprensare, pinnar, kottar, kastanjer, paljetter, knappar, färgad pasta, snöre mm. Samt verktyg; sax, tång, limpistol, tejp.

Öppna uppgifter

  • Bygg något som kan rulla.
  • Bygg något som kan hoppa.
  • Bygg något som kan snurra.
  • Bygg något som kan flyga.

Bygg en bro

  • … av papper
  • … av pinnar
  • … med limpistol och spagetti.

Bygg ett torn/hus

  • … av tandpetare och ärtor eller gelégodis
  • … av tejp och tidningsrullar
  • … av sugrör och nålar alt sugrör och piprensare
  • … av isbitar
  • … med limpistol och pinnar

Bygg en båt

  • … av lera
  • … av aluminiumfolie
  • … av frigolit
  • … som kan paddla fram
  • … som får fart av en magnet.

Bygg en bil

  • … av mjölkkartong, sugrör, blomsterpinnar, hjul mm
  • … med motor som drivs av elektricitet eller solceller
  • … som får fart av en ballong

Bygg en fallskärm

  • … som faller sakta
  • … åt ett ägg

Med inspiration från:

  • Mylesand, Mia (2007). Bygg & konstruktion i förskolan. Stockholm: Lärarförbundets förlag.
  • Persson, Hans (2011). Teknikgrytan: enkla undersökningar i teknik. Järfälla: Hands-On Science Text
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s