Didaktiska perspektiv

barnochnaturvetenskap    9147099240    9789121147788_200_vaga-spranget-om-att-undervisa-barn-i-naturvetenskapliga-amnen_haftad

Här är tips på några böcker med en mer teoretisk och didaktisk infallsvinkel på barn och naturvetenskap.  Här finns lite fakta om olika ämnen inom naturvetenskapen och undervisningstips. Här finns bra exempel på utforskande arbetssätt och om att dokumentera, följa och utvärdera lärprocesser.  Många intressanta tankar kring att låta barn jobba med egna frågor som de själva ”äger”, att planera egna undersökningar och att lära sig iaktta och observera. Även pedagogens förhållningssätt diskuteras i olika sammanhang, bland annat i att ställa produktiva frågor som utmanar barnen i deras tänkande och inte fokusera på de ”rätta” svaren.

  • Elfström, Ingela (2008). Barn och naturvetenskap: upptäcka, utforska, lära. 1. uppl. Stockholm: Liber
  • Helldén, Gustav (2010). Vägar till naturvetenskapens värld: ämneskunskaper i didaktisk belysning. 2. [dvs 1.] uppl. Stockholm: Liber
  • Elstgeest, Jos & Harlen, Wynne (red.) (1996). Våga språnget!: om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen. 1. uppl. Stockholm: Almqvist & Wiksell
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s