Barns egna experimenterande

De experiment som jag gillar allra bäst är de som jag inte riktigt förstår. Då barnens utforskande och fantasi sprudlar och de får möjlighet att prova sina egna tankar och idéer. Min yngste son ägnar sig ibland åt sådant förutsättningslöst experimenterade som i hans värld säkerligen har både mål och mening men som jag inte alltid begriper mej på. Skålar med vatten och gem på köksbänken stötte jag på en dag – det var tydligen ett experiment där det skulle bli lika. Något annat min fyraåring kan sysselsätta sig med i evigheter(och som är tillåtet ibland) är att blanda ihop olika saker; fil, mjölk, vatten, kryddor mm. För att det ska se coolt ut. Och nu pratar han om magnet-is, hur coolt verkar inte det?

Experiment

Kommentera

